انواع پیکاپ گیتار الکتریک

 

 معرفی انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

دراین مقاله با انواع پیکاپ های گیتارالکتریک آشنا می شویم. همچنین در ادامه درمورد کاربرد و مزایای آنها در نوازندگی خواهیم گفت. درآخرمعروف ترین شرکت های سازنده مدل های پیکاپ را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیکاپ چیست

پیکاپ قطعه ای است که ارتعاشات ایجاد شده ازسیم ها را دریافت کرده وبه سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. تا از طریق تقویت کننده (آمپلی فایر ) وبلندگو قابل پخش باشد.

پیکاپهای امروزی از لحاظ عملکرد،جنس صدا ونوع استفاده به مغناطیسی ،پیزوالکتریک، مولتی ترنسدوسر، اپتیکال،اکتیو  و پسیو دسته بندی می شوند. در گیتارالکتریک ازلحاظ شکل ظاهری،طنین صدا،ساختار،مکانیسم عمل متفاوت ومتنوع هستند. مدل های مغناطیسی رایج تر از بقیه گونه ها بوده و کاربرد بیشتری دارند.

سینگل کویل Single coil

از سری پیکاپ هایی که در ساخت آن از یک ردیف سیم پیچ استفاده شده است. پیکاپ  سینگل کویل نسبت به نوع هامباکر قدرت کمتری دارند.  و درعوض صدای تیزتر و ضعیف تری تولید می کنند که بیشتر درسبک های راک ،جز ،بلوز استفاده می شود. تعداد دور سیم پیچ در مدل سینگل کویل به حدود هشت هزار دور می رسد.

 

  

 هامباکر  Humbucker pickups

 هامباکینگ ازسری پیکاپ های مغناطیسی است. که از کنار هم قرار گرفتن دو پیکاب سینگل کویل  و یا یک سیم پیچ بزرگ تشکیل شده اند. از مزایای هامباکر صدای قویتر،کاهش قابل توجه نویز و جلو گیری از در هم آمیختگی صدا ها است. تعداد دورهای هر کدام سیم پیچ های مدل هامباکر به حدود پنج هزار دور می رسد. تمام مدل های این نوع معمولا شبیه هم نیستند رنگ صدا و ظاهر هر کدام  با دیگری متفاوت است.

پیزو(Piezzo)

پیکاپ پیزو فشار ایجاد شده ناشی ارتعاشات سیم را دریافت کرده و به تقویت کننده می فرستد.این نوع مانند مدل های مغناطیسی نیستند و در داخل ساختار آنها یک قطعه کریستالی خاصی وجود دارد.  که در اثر فشار محیط از خود الکترون صادر می کنند. این نوع به دلیل ضعیف بودن قدرت سیگنال نیازبه یک ( باتری) دارند تا صدای خروجی آنها تقویت شود. این پیکاپ ها اکثرا درگیتارهای آکوستیک یا کلاسیک استفاده می شوند ولی در گیتارهای الکتریک کمتر بکار می رود.

پیکاپ اپتیکال

یکی دیگرازمدل های پیکاپ اپتیکال (پیکاپ نوری) است.  برعکس مدل مغناطیسی ازیک پرتونور وشناساگر فوتو نور ارتعاشات سیم بر آن استفاده می کند. این پیکاپ نسبت به نوع مغناطیسی وپیزو صدای قوی تر ،شفاف تر و رزنانس بیشتری دارد. ازاین مدل در یک سری مدل های جدید گیتار الکتریک، بیس وآکوستیک استفاده می شود.

پیکاپ های پسیو   Passive pickups

 ساختار پیکاپهای پسیو ازهمان سیستم سیم پیچ روی آهن ربا یا مگنت می باشد. این مدل  نسبت به پیکاپهای اکتیو قدرت خروجی کمتری دارند. اما این مساله باعث می شود که خروجی آمپلی فایر تقویت شده وصدای بهتری تولید شود. پیکاپ های پسیو نیازی به استفاده ازباتری برای تقوت صدای خود ندارند. به همین دلیل معمولا صدای نرمتری درخروجی  خود دارند.

پیکاپ اکتیو Active pickups

عملکرد پیکاپ اکتیو مانند پسیو است با این تفاوت که ازکویل های کمتری درآن استفاده می شود. برای تقویت سیگنال های آن از یک باتری که معمولا ۹ ولتی هستند استفاده می کنند.  خروجی این پیکاپها قوی تربوده و ما معمولا شاهد نویز کمتری در آن هستیم. این مدل  در سبک راک و مخصوصا متال کاربرد بسیاری دارد. همان طور که گفتیم  به دلیل نویز کم، این مدل در ضبط های استدیویی استفاده می شود.

پیکاپ  سلکتور

معمولا تعداد پیکاپها برروی گیتار الکتریک دو یا سه عدد است. که قرار گرفتن آنها در قسمت بریج، سنترو نک گیتار می باشد. برای تغییر آنها که مونجر به تغییرصدای گیتاردرهنگام نوازندگی ما می شود نیازبه قطعه ای به نام پیکاپ سلکتور داریم.که به دو صورت سه زمانه و پنج زمانه هستند. مدل تاگل (Toggle)  که معمولا سه زمانه ، ولور(Lever) که پنج زمانه است.

پیکاپ های معروف

پیکاپ های معروفی که دراکثر سازهای با کیفیت استفاده می شود. می توان به، سیمور دانکن(Seymorduncan)، ای ام جی(EMG)، موجو پیکاپس (Mojo)، فیش من(Fishman)، دی مارزیو(Dimarzio) اشاره کرد. البته شرکت های سازنده این پیکاپها مدل های کاستوم نوازندگان معروف را در بازار عرضه کردند. ایی ام جی جیمزهتفیلد ازگروه متالیکا یکی ازبهترین نوع مدلهای اکتیوشرکت ایی ام جی به شمار می رود. نمونه دیگرکاستوم می توان به مدل دی مارزیو استیو وای(Steve Vai) اشاره کرد.